לוגו valet שירותי vip נתבג ושדה התעופה

הכירו את המקומות הקדושים ביותר לדרוזים בישראל

תמונה ראשית מקומות קדושים לדרוזים

תוכן עניינים

שתפו את הפוסט:

מקומות קדושים לדרוזים – הדרוזים הם קבוצה אתנו-דתית ייחודית, שמקיימת אמונה מונותאיסטית שהתפצלה מהאסלאם השיעי במאה ה-11. הדרוזים דוברי ערבית, וחיים בעיקר בלבנון, סוריה וישראל. בישראל, הדרוזים מהווים כ-1.5% מהאוכלוסייה, ומתגוררים בכפרים בגליל, בכרמל וברמת הגולן, בואו נכיר את המקומות הקדושים ביותר לדרוזים בישראל.

המקומות הקדושים לדרוזים

לדרוזים יש מקומות קדושים שנחלקים לשלוש קטגוריות: קברי נביאים, מקומות שקשורים למפיצי הדת הדרוזית, ומקומות שקשורים לצדיקים ולדמויות מופת.

מערת נבי איוב

מערת נבי איוב היא אתר קדוש לעדה הדרוזית, הממוקם ליד הכפר טבחה, בצפון הכנרת. על פי המסורת הדרוזית, מערה זו היא מקום קבורתו של איוב הנביא, דמות מקראית ידועה שסבל מאסונות רבים, אך שרד אותם בזכות אמונתו.

המערה נמצאת על צלע הר, וממנה נשקף נוף מרהיב של הכנרת והסביבה. המערה עצמה היא קטנה וצנועה, אך היא מוקפת באווירה של קדושה. בתוך המערה ישנו קבר קטן, שעל פי האמונה מכיל את גופת איוב הנביא.

המערה כמקום עלייה לרגל

מערת נבי איוב היא אתר עלייה לרגל חשוב וקדוש עבור בני העדה הדרוזית. מדי שנה מגיעים אלפי מבקרים מכל רחבי העולם כדי להתפלל ולבקר במקום. ביום חג נבי איוב, המתקיים ב-29 ביולי, מגיעים אל המערה אלפי מבקרים נוספים, כדי לחגוג את חגו של הנביא.

המערה כאתר תיירותי

מערת נבי איוב היא גם אתר תיירותי פופולרי. מבקרים מכל העולם מגיעים לאתר כדי ללמוד על המסורת הדרוזית, וליהנות מהנוף המרהיב.

קבר נבי שועיב

בחטין, ליד טבריה, נמצא המקום הקדוש ביותר לדרוזים: קבר הנבי שועיב, שהוא יתרו, חותנו של משה רבנו והנביא הראשון לעדתם. ליד הקבר יש גומחה ואבן עם חריטת כף רגל.

הדרוזים מגיעים לקבר במשך כל השנה, ובמיוחד ב-25 באפריל, שהוא חג נבי שועיב. החג נקבע בשנת 1885, כאשר חונך בניין חדש לקבר בהשתתפות שיחים ומנהיגים דרוזים מישראל, סוריה ולבנון. החגיגות הן דתיות ומלאות הוקרה לנבי.

מקאם אל-נבי אלח'דר עה"ש במרכז כפר יאסיף 

אלח’דר הוא הנביא החמישי והנעלה ביותר לעדה הדרוזית, שמקורה באיסלאם השיעי. הוא מכונה גם איליא הנביא, מאר אליאס או אלרגל אלסאלח, והוא ידוע כבעל הניסים והנפלאות. הוא מתגלגל בנצרות ומופיע לאנשים בשעת צרה. השם אלח’דר אומר ירוק, כי הוא תמיד רענן ומחייה את המקומות שהוא יושב בהם. בארץ ישנם רבים שקשורים בדמותו, והדרוזים מבקרים בהם ומכבדים אותו.

החג הרשמי של אלח’דר הוא ב-25 בינואר, והוא חג דתי ומסורתי. ביום זה, נציגים מכל העדות החיים בכפר יאסיף מגיעים לברך את העדה הדרוזית ולחגוג את החיים המשותפים במקום.

מקאם אל-נבי יעפורי עה"ש

נבי יעפורי, המכונה גם בקת יעפורי, ממוקם כ-600 מטר צפונית לבריכת ראם. מאמינים שבאזור זה התגורר הנביא אליעפורי, אחד מחמשת הנביאים הנערצים על העדה הדרוזית. המבנה המקורי מתוארך לשנת 1840, אך בעקבות כיבוש רמת הגולן ב-1967 הוא עבר שיפוצים והרחבות.

בשנת 1968 הכריז שיח' אמין טריף, המנהיג הרוחני המנוח של העדה הדרוזית, כי ה-25 באוגוסט בכל שנה ישמש תאריך עלייה לרגל למק"ם, במטרה לטפח אחדות בין העדות הדרוזיות בישראל וברמת הגולן. יוזמה זו נועדה לחזק את הקשר ולשפר את התקשורת בין אנשים דרוזים משני האזורים.

מקאם נבי סבלאן עה"ש – בכפר חורפיש

מקאם נבי סבלן א.ש. ממוקם בכפר חורפיש. הנביא סבלן מחזיק במעמד משמעותי בהיררכיה של הדמויות המייסדות של הדת הדרוזית. על פי המסורת, נסע הנביא סבלן ממצרים לחברון במטרה להפיץ את תורת האמונה הדרוזית הייחודית. אולם הוא התמודד עם התנגדות חריפה ונאלץ לעזוב את פנה ולחפש מקלט באזור הגליל. בסופו של דבר התיישב במערה בהר זבול שמדרום לכפר חורפיש.

במאה ה-13 נבנה מעל המערה מבנה בעל ארבע כיפות, הנושא את השם אללה בכתובות שונות. רוב הבנייה והפיתוח של האתר התרחשו משנות ה-70 ואילך. מדי שנה ב-10 בספטמבר מתארגנת עלייה לרגל דתית למקם חנבי סבלן, תוך שימת דגש על משמעותה הרוחנית.

הדרוזים בישראל מגדירים עצמם כערבים או כדרוזים-ערבים, ומשתתפים בחיי המדינה ובשירות הצבאי. הדרוזים מאמינים בתורת הייחוד, שעל פיה האל אחד והוא אינו נתפס בשכל האנושי. הם מייחסים עצמם לנבי שועייב, שהוא יתרו, חותן משה, ומקיימים חגים ומסורות משלהם. הדרוזים מכבדים מקומות קדושים, שמנציחים נביאים, צדיקים או אישיות דתיות, ומבקרים בהם להתפלל, להדליק נרות או לקיים נדרים.

מי הם הדרוזים?

הדרוזים הם קבוצה אתנו-דתית שמקורה באסלאם השיעי, ומאמינה בתורת הייחוד, שעל פיה האל אינו נתפס בשכל האנושי. הדרוזים חיים במזרח התיכון, ובישראל הם מהווים כ-1.5% מהאוכלוסייה. הדרוזים בישראל מתגוררים בכפרים שממוקמים במחוזות הצפון וחיפה, ומשתתפים בחיי המדינה ובשירות הצבאי. הדרוזים מכבדים מקומות קדושים, שמנציחים נביאים, צדיקים או אישיות דתיות, ומקיימים חגים ומסורות משלהם.

איפה הם חיים?

הדרוזים בישראל מתגוררים ב־19 יישובים, שב־12 מהם הם מהווים יותר מ-95% מהתושבים. היישובים הדרוזיים הם קטנים יחסית, והם ממוקמים באזורים הרריים או ירוקים. היישובים הדרוזיים הגדולים ביותר הם דאלית אל-כרמל, עוספיה ומג’ד אל-כרום, שבהם גרים כ-10,000 תושבים בכל אחד.

החגים הדרוזים

  • החג הדרוזי החשוב ביותר הוא חג הקורבן (עיד אלאדחא), שהוא גם החג הגדול (אל-עיד אל-כביר) והוא מבוסס על החג המוסלמי. החג מזכיר את הניסיון של אברהם להקריב את בנו לאלוהים ואת ההבטחה להופעת המשיח. בחג זה, הדרוזים נדרשים לסלוח, לעזור ולחזור בתשובה.
  • לפני החג יש עשרה ימים שהם ימי אלעשר ( أيام العشر) שהם ימים קדושים ומיוחדים. החג נמשך ארבעה ימים של טכסים ומנהגים. הדרוזים מברכים אחד את השני באומר " כל עאם ואנתום בכיר – كل عام وانتم بخير " או " כל סאנה ואנתום סאלמין – كل سنة وانتم سالمين ", שאומר שתהיו בריאים ושלמים בכל שנה. הדרוזים חוגגים את החג עם המוסלמים.
  • יש גם חגים אחרים של הדרוזים, שהם חגי הנביאים שועיב, אלחדר וסבלאן, שהם נביאים חשובים לעדתם. בחגים אלה, הדרוזים עולים לרגל למקומות הקדושים של הנביאים ומקיימים טכסים וקבלות פנים. החגים אלה נמשכים יום אחד או ארבעה ימים, תלוי בנביא.

לסיכום המקומות הקדושים של הדרוזים בישראל

הדרוזים הם קבוצה אתנית-דתית ייחודית שמקורה באסלאם השיעי במאה ה-11. הם מתגוררים בלבנון, סוריה וישראל, כאשר כ-1.5% מאוכלוסיית ישראל היא דרוזית. בישראל הם מתגוררים בכפרים באזור הגליל, הכרמל ורמת הגולן. הדרוזים מזהים עצמם כערבים או דרוזים-ערבים ומשתתפים באופן פעיל בחיי המדינה ובשירות הצבאי. אמונתם סובבת סביב האמונה בייחודיותו של אלוהים, שאינה ניתנת להבנה על ידי המוח האנושי. הם מכבדים את נבי שועיב, הידוע גם בשם יתרו, חותנו של משה, ומקיימים חגים ומסורות משלהם.

הדרוזים מחזיקים בכבוד רב למקומות קדושים המנציחים נביאים, צדיקים או דמויות דתיות. במקומות אלו מבקרים הדרוזים לצורך תפילה, הדלקת נרות והתרת נדרים. חלק מהאתרים הקדושים הבולטים כוללים את קבר הנביא שועיב (יאטרו), קבר נבי שועיב בחטין, מקאם אלנבי אלח'דר א.ס. בכפר יאסיף מקם אלנבי יפורי א.ש. ליד בריכת רם, ומק"ם נבי סבלן א.ש. בכפר חורפיש.

בנוסף לכבודם למקומות קדושים, הדרוזים חוגגים חגים שונים. המשמעותי שבהם הוא חג הקורבן (עיד אל-אדחא), המנציח את נכונותו של אברהם להקריב את בנו ומסמל את ביאת המשיח. הדרוזים גם חוגגים את חגיהם של הנביאים שועיב, אלחדר וסבלאן, הכוללים עלייה לרגל לאתרים הקדושים בהתאמה וקיום טקסים וטקסים. חגים אלו עשויים להימשך יום אחד או ארבעה ימים, תלוי בנביא.

אהבתם את המאמר שלנו? רוצים לראות את המקומות הללו? VALET שירותי VIP מספקת סיורים מודרכים בכל אזורי הארץ – צפון, דרום, ירושלים ועוד מקומות מהממים ששווה לארגן סיור מודרך בשבילו – צרו איתנו קשר לתיאום סיור מודרך.

עוד כתבות שיעניינו אותך

תמונה ראשית מקומות קדושים לדרוזים
בלוג סיורים מודרכים

הכירו את המקומות הקדושים ביותר לדרוזים בישראל

מקומות קדושים לדרוזים – הדרוזים הם קבוצה אתנו-דתית ייחודית, שמקיימת אמונה מונותאיסטית שהתפצלה מהאסלאם השיעי במאה ה-11. הדרוזים דוברי ערבית, וחיים בעיקר בלבנון, סוריה וישראל.

צריכים שירות VIP בשדה התעופה?

רקע